Angel of Ashes

Alla inlägg under augusti 2011

Av Patrik Lejderung - 11 augusti 2011 09:49

Hej alla!


Då var Riga-resan avklarad. Det var intressant och oerhört roligt att resa dit.


Viking Line Cinderella avgick från Stockholm den 2:a augusti. Jag och Cissi hade kommit över en A2-hytt till samma pris som en B-hytt. I resepriset ingick också buffét, tre-rätters och frukost fördelat på 3 dagar. Man behövde bara tänka på att dricka gott och ha roligt. Och självklart spela lite på maskiner:). Vi gick och la oss ganska tidigt eftersom vi dagen efter hade guidad tur i Riga-stad inbokad.


Den 3:e augusti började vi segla in i Riga hamn. Det var total ombyggnad och det stod lyftkranar ÖVERALLT. Och stora transport-båtar som kom med stora lass grus/sand från bl.a USA och Thailand. Väl framme vid platsen där vi skulle lägga till så såg vi en lyxkryssare och Silja Tallink som redan låg där. Skeppet började vända på en yta som man inte trodde var möjligt! Det var max 15-20 m till ett hinder både akterut och förut. Och så grunt så att vattnet grumlades när vändningen inleddes. Men kapten och styrman genomförde manövern felfritt. Väl i hamn så rullades en trappa till däck 5 som tog oss i land. Därnere stod massor med sightseeing-bussar. Vissa skulle avgå till Jurmala och vissa var för stadstur. Den sistnämnda skulle vi på. Vi fick en rolig lettisk guide som kunde svenska. Busschauffören däremot talade bara ryska. Men vi började åka. Och vilka härligt vackra byggnader och vilken intressant historia. Vi fick bl.a reda på att Gustav II Adolf hade invaderat Riga och det fanns tecken på det. I staden fanns det original-kanoner, en svensk ringmur och en tunnel med ett lejonhuvud som svenskarna hade byggt. På senare tid hade både Tyskland och Sovjetunionen invaderat Lettland. Det var p.g.a det sistnämnda landet som de flesta talade ryska där. Det stod monument över 3 ryska soldater på torget och i staden fanns en skyskrapa (ett monument) för Stalin som byggdes på 50-talet. Guiden berättade massor historia och ingående detaljer, men allt kommer man inte ihåg eller hinner skriva. Men de blev självständiga först 1991! Bankerna var också en rolig historia. Han rabblade de 5 största...4 svenska och en tysk. Deras bank kom först på 8:e plats för de var en "smutsig bank". Men på första kom Swedbank. Det såg man vid hamnen: en stor, mäktig skyskrapa i glas märkt SWEDBANK. Han skojade att det var därför deras ekonomi gått i stöpet...just för att Swedbank höll i ekonomin:). Efter det blev det en vandring till fots på ca 40 minuter genom gamla stan. Ingen idé att jag försöker skriva något om det men jag kan säga: WOW...vilka vackra byggnader. Och flera var byggd så tidigt som 1600-talet. Otroligt att de fortfarande står och var så fina! Sen var det tillbaka till båten.


Den 4:e augusti la vi till vid Mariehamn, Åland på vägen hem. Man fick ångest att man skulle tillbaka till Ockelbo igen efter detta underbara äventyr. Men om ca 3 veckor åker man igen. Då blir det Rhodos en vecka. Och under den veckan tar vi en dagstur över till Marmaris, Turkiet. Kommer bli väldigt spännande och intressant:). Och tack min älskling för en underbar resa. Så glad att jag har dig som min kära och bästa vän:) Jag älskar dig! Men nu lägger jag upp lite bilder på resan och så hörs vi snart igen! Ha det!
Ciao


  Jag i vår A2-hytt

Älsklingen på soldäck i Stockholm    Min första öl på båten. Underbar! Baren på soldäck    Solnedgång vid Sun & Fun i aktern   Solnedgång över det vackra havet   Lyxkryssaren i Riga Hamn   Swedbanks skyskrapa   Saluhallarna i Riga som är gamla zeppelinar-hangarer från andra världskriget   Stalin-skrapan från 50-talet   Kommunist-statyerna i centrum   Denna byggnad heter Svarthuvudens Byggnad. Faktiskt!   St. Peterskyrkan. Tornet ska vara helt i trä   Svenska Porten.   Vår sightseeing-buss. Ser ni rutan? "JUST MARRIED" :)

Presentation


Hej!
Patrik heter jag och här kan ni läsa om mitt liv som pappa och fästman.

Vårt kärleksbarn:)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards